Европейската комисия призова днес България и още 15 държави от ЕС да въведат напълно европейските правила, които предвиждат пътните такси за товарните камиони да бъдат съобразени с количеството въглероден двуокис, отделяно при тяхното движение.
От 1999 г. насам правилата определят, че плащането за използване на пътната мрежа в ЕС може да бъде или за време (с винетки), или за пробег (тол такси), като по този начин се покриват разходите за изграждане и поддръжка на пътищата. През 2022 г. тези правила бяха разширени, за да включат и леките автомобили и малките тежкотоварни превозни средства, като беше въведено изискване плащанията да се основават на емисиите въглероден двуокис.
Целта на тази мярка е да насърчи използването на по-нови и по-малко замърсяващи модели камиони. До края на март тази година държавите членки трябваше да информират комисията как са въвели тези промени в националното си законодателство. Въпреки това, България, Белгия, Ирландия, Гърция, Испания, Хърватия, Италия, Кипър, Латвия, Литва, Люксембург, Малта, Полша, Португалия, Словения и Словакия все още не са изпълнили това задължение.
Комисията даде двумесечен срок за отговор и предупреди, че може да продължи с наказателната процедура, ако задължението не бъде изпълнено.