Експерти смятат, че високоскоростните железопътни линии трябва да станат държавна политика, поради факта, че обществото има нужда от този вид транспорт

Експерти по железопътен транспорт изразиха мнението, че високоскоростните железопътни линии трябва да станат държавна политика, тъй като обществото има нужда от този вид транспорт. По време на пресконференция в Националния пресклуб на БТА в София те обсъдиха темата „Предвиждат ли се в България високоскоростни железопътни линии и имат ли те почва у нас?“.

Частният сектор планира високоскоростна железопътна линия чрез концесия за строителство и дългосрочна експлоатация. Въпреки това държавните органи не предвиждат високоскоростни железопътни линии. Инж. Румен Марков, управител на „Лардж Инфрастръкчър Проджектс“ ООД, отбеляза липсата на средносрочни и дългосрочни програми в железопътния транспорт, което поставя този вид транспорт на пътници в огромен риск. Той предложи политическите партии да приемат политиките на Европейския съюз за високоскоростните железници и да постигнат единно общо решение за реализирането им, подобно на други държави.

Инж. Марков подчерта необходимостта от 10-годишна програма за развитие на високоскоростен железопътен транспорт, тъй като България изостава от съседните страни, които развиват този вид транспорт. Според него билетите за високоскоростни влакове ще бъдат конкурентни и вероятно ще бъдат малко по-скъпи от тези на автобусите, но по-евтини от самолетните билети.

Ако подобни проекти бъдат реализирани, времето за пътуване до някои основни дестинации значително ще намалее. Например, пътуването от София до Варна ще отнеме около 2 часа, до Русе – 1 час и 30 минути, до Букурещ – 2 часа и 15 минути, а до Солун – 1 час и 30 минути.

Според Румен Марков, железопътните линии със скорост 160 км/час не се считат за високоскоростни. Жп експертът Симеон Евтимов добави, че високоскоростните железопътни линии трябва да бъдат основен приоритет за държавата, тъй като се превръщат в геостратегически фактор. Адвокат Николай Николов очерта правната рамка около развитието на този вид транспорт и изграждането на такива проекти.

Добави коментар

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Бъдете в крак с най-важните новини

С натискането на бутона за абониране потвърждавате, че сте прочели и сте съгласни с нашата Декларация за поверителност и Условия за ползване