Разследване на правозащитната организация Global Witness разкри, че TikTok и Facebook са одобрили реклами, съдържащи явни лъжи за изборите в САЩ, въпреки строгите си политики срещу дезинформацията. Само няколко седмици преди президентските избори, изпратените от организацията реклами, включващи фалшиви твърдения като това, че може да се гласува онлайн, и дори насърчаващи насилие срещу кандидати и заплашващи изборните работници, са били тествани на трите платформи – TikTok, Facebook и YouTube.
Според резултатите от теста, TikTok се е представила най-зле, като е одобрила четири от осемте реклами, въпреки забраната си за политически реклами. Facebook е одобрила една от тях, докато YouTube не е одобрила нито една. Рекламите не само съдържат невярна информация за изборния процес, но и застрашават сигурността на изборните работници и насърчават потискането на гласоподаватели.
Ава Лий, ръководител на отдел цифрови заплахи в Global Witness, подчертава, че е “шокиращо” как въпреки опроверганите твърдения и ясната дезинформация, платформите продължават да допускат подобно съдържание. Тя предупреждава, че в контекста на предстоящите избори, социалните мрежи играят ключова роля в поддържането на демократичните процеси и трябва да вземат сериозни мерки за по-строго модериране на съдържанието.
Изследването се появява в напрегнатата предизборна кампания в САЩ, където вицепрезидентът на демократите Камала Харис и кандидатът на републиканците Доналд Тръмп се състезават за президентския пост. Изследователите предупреждават, че дезинформацията, идваща както от вътрешни, така и от чуждестранни източници, може да има сериозни последици за сигурността и честността на изборите.
Лий добавя, че през 2024 г. всички платформи трябва да са напълно наясно с опасностите от дезинформация и че липсата на ефективно модериране излага на риск демократичните процеси.