Глобалният ИТ срив причини закъснения и отмяна на много полети, като на летищата се образуваха дълги опашки поради липсата на опции за онлайн чекиране и ръчното обработване на документи за багажа. Европейският потребителски център (ЕПЦ) обяснява правата на пътниците в ЕС при закъснели полети.
Соня Спасова, директор на ЕПЦ България, съветва пътниците да следят информацията от авиокомпаниите и летищата, както и да предвидят повече време за проверки.ИТ сривът вероятно ще бъде класифициран като “извънредни обстоятелства”, при които авиокомпаниите не са длъжни да изплащат обезщетения за закъснения и отменени полети.
Независимо от компенсацията, авиокомпаниите трябва да предоставят грижа и помощ, включително храна, напитки, хотелско настаняване и транспорт при големи закъснения.
При отменен полет пътниците имат право на възстановяване на сумата за билетите, алтернативен транспорт или премаршрутиране.
ЕПЦ България може да съдейства при жалби срещу авиокомпании от ЕС, Исландия, Норвегия или Обединеното кралство, но първо трябва да се свържете директно с авиокомпанията и да изчакате поне месец за отговор.
ИТ проблемите продължават да причиняват закъснения, като пълното възстановяване на засегнатите системи може да отнеме седмици.