Има вероятност частни компании да влязат на пазара на железниците

Министерството на транспорта обсъди проект за либерализация на железопътните пътнически превози, който предвижда разделяне на железопътната мрежа на три лота и включване на частни компании на пазара от 2026 г. Планираните маршрути са: София – Пловдив – Бургас, София – Горна Оряховица – Варна, и останалите линии. Договорите за всеки лот ще са с продължителност осем години, като участие могат да вземат както частни оператори, така и държавните железници.

Според министъра на транспорта Красимира Стоянова основната цел е да се осигури безопасност, удобство и икономичност. Тя увери, че работни места в железопътния сектор няма да бъдат загубени.

Синдикатите, начело с президента на КНСБ Пламен Димитров, изразиха несъгласие с либерализацията, определяйки я като потенциално неефективна и неподходяща за българския пазар. От своя страна, бившият транспортен министър Николай Василев защити идеята, настоявайки за незабавни реформи, докато Петър Мутафчиев подчерта липсата на визия за субсидии и развитие на свободния пазар на жп превозите.

Настоящият 15-годишен договор с БДЖ изтича в края на годината и е удължен с още една година, за да се осигури време за разработване на процедура за избор на нов превозвач.

Добави коментар

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Бъдете в крак с най-важните новини

С натискането на бутона за абониране потвърждавате, че сте прочели и сте съгласни с нашата Декларация за поверителност и Условия за ползване