Министерството на транспорта обсъди проект за либерализация на железопътните пътнически превози, който предвижда разделяне на железопътната мрежа на три лота и включване на частни компании на пазара от 2026 г. Планираните маршрути са: София – Пловдив – Бургас, София – Горна Оряховица – Варна, и останалите линии. Договорите за всеки лот ще са с продължителност осем години, като участие могат да вземат както частни оператори, така и държавните железници.
Според министъра на транспорта Красимира Стоянова основната цел е да се осигури безопасност, удобство и икономичност. Тя увери, че работни места в железопътния сектор няма да бъдат загубени.
Синдикатите, начело с президента на КНСБ Пламен Димитров, изразиха несъгласие с либерализацията, определяйки я като потенциално неефективна и неподходяща за българския пазар. От своя страна, бившият транспортен министър Николай Василев защити идеята, настоявайки за незабавни реформи, докато Петър Мутафчиев подчерта липсата на визия за субсидии и развитие на свободния пазар на жп превозите.
Настоящият 15-годишен договор с БДЖ изтича в края на годината и е удължен с още една година, за да се осигури време за разработване на процедура за избор на нов превозвач.