През изминалата година електрическата мобилност в Европа отбеляза значителен напредък, а очакванията за 2024 г. са свързани с допълнителен ръст в развитието на зарядната инфраструктура за електрически превозни средства. Въпреки че България доскоро имаше преднина в региона, през последните две години страната изостава значително, което я поставя в риск да не следва общите тенденции в Европа, съобщава Нова ТВ.
Според данни на Индустриален клъстер „Електромобили“, до март 2024 г. в България са регистрирани над 3,5 милиона автомобила, от които над 52 000 са хибриди и около 13 000 – електрически. Въпреки че автопаркът не се е увеличил значително спрямо октомври 2023 г., се наблюдава съществен ръст при хибридите, чийто брой се е увеличил с една трета. За разлика от това, броят на новите електромобили е нараснал само с една четвърт, което е значително по-малко в сравнение с предходни периоди. За шест месеца по пътищата на страната са излезли едва 3600 нови електромобила, което бележи спад в ръста спрямо предишната година.
Що се отнася до зарядната инфраструктура, броят на зарядните станции в България се е увеличил с 20%, достигайки над 1700 станции, като всяка пета от тях е бързозарядна. Локациите на тези станции също са се увеличили значително, от 820 през октомври 2023 г. на над 1200 към март 2024 г., което показва нарастващ интерес към електромобилите и инфраструктурата, която ги поддържа.
Въпреки ръста, България значително изостава от европейските лидери по отношение на електрическата мобилност. Според Европейската асоциация на автомобилостроителите, 12,5% от всички новорегистрирани автомобили в Европа през 2024 г. са електрически, докато в България този процент е едва 3,5%. Страни като Дания, Швеция и Нидерландия демонстрират значително по-висок дял на електромобилите, където до половината от новорегистрираните автомобили са електрически. В страни като Малта и Финландия, които до неотдавна имаха малко електромобили, също се отбелязва бърз ръст – всяка четвърта нова кола там е електрическа.
Към началото на 2024 г. по европейските пътища се движат около 4,5 милиона електромобила, което представлява 2% от всички автомобили в ЕС. Най-високият им дял е в Дания и Швеция, докато България се нарежда в долната част на класацията с под половин процент електромобили. Само Румъния и няколко други държави като Хърватия, Гърция и Кипър показват по-ниски резултати.
Една от основните причини за изоставането на България е липсата на финансова подкрепа за закупуване на електромобили. За разлика от повечето европейски държави, които предлагат данъчни облекчения и стимули за закупуване на такива автомобили, в България липсват подобни финансови стимули. Единствените облекчения за собствениците на електромобили в страната са преференциалното данъчно третиране и безплатното паркиране в платените градски зони.
За разлика от България, страни като Люксембург и Нидерландия предлагат щедри субсидии за закупуването на електрически превозни средства. В Люксембург, например, купувачите могат да получат между 3 000 и 8 000 евро помощ при покупката на електромобил. В Нидерландия има схема за субсидиране на физически лица, която позволява финансова помощ както за нови, така и за употребявани електромобили.
Въпреки че България изпреварва страни като Гърция и Кипър, където дяловете на електрическите автомобили също са ниски, тези държави вече започват да предлагат стимули за насърчаване на електрическата мобилност. В Гърция, например, купувачите могат да получат до 8000 евро при закупуване на електромобил, а в Кипър тази сума може да достигне до 19 000 евро.
В заключение, докато електрическата мобилност в Европа бележи значителен напредък, България рискува да изостане, ако не въведе допълнителни стимули и подкрепа за развитието на този сектор.