Правителството е премахнало от предложените законови промени условието, според което автомобилите няма да могат да преминат годишен технически преглед, ако имат неплатени глоби по Закона за движение по пътищата. Мярката, която се смяташе за ефективен начин за увеличаване на събираемостта на глобите и намаляване на нарушенията, беше обсъждана години наред, но сега не фигурира в последните проектопромени.
Според Владимир Тодоров, председател на Българската асоциация на пострадалите от катастрофи, премахването на тази поправка е сериозен пропуск. „Тази мярка е жизненоважна за възпиране на нарушителите и подобряване на безопасността на пътищата. Ще настояваме тя да бъде включена отново при разглеждането на закона в парламента“, заяви той пред „Телеграф“.
Останалите предложени промени включват:
- Намаляване на максимално допустимата скорост по магистралите от 140 на 130 км/ч;
- Допускане на 17-годишни шофьори с придружител;
- Фиксиране на размера на глобите вместо плаващи санкции;
- Използване на камерите на АПИ за контрол на средна и моментна скорост.
Асоциацията настоява камерите на АПИ да бъдат използвани и за засичане на моментна скорост, тъй като броят на стационарните камери на КАТ е недостатъчен – само 120 за цялата страна. Включването на тол камерите би увеличило този брой до 500, което според експертите ще подобри контрола и превенцията на пътнотранспортните нарушения.
Сега предстои законопроектът да бъде разгледан в Народното събрание, но остава неясно дали ключовата поправка ще бъде върната.