Американски учени съобщиха за пробив в медицината, като откриха метод за доставяне на лекарства през защитната кръвно-мозъчна бариера – ключова пречка в лечението на множество мозъчни заболявания. Изследването е дело на екип от Медицинската академия „Маунт Синай“ в Ню Йорк и резултатите са публикувани в списание “Nature Biotechnology”, съобщава ЮПИ.
Кръвно-мозъчната бариера е естествена мембрана, която предпазва мозъка от токсини и микроби, но също така ограничава достъпа на важни лекарства. Новата техника, наречена „Конюгатна система за преодоляване на кръвно-мозъчната бариера“ (КСПКМБ), позволява безопасното и ефикасно доставяне на генетични терапии до централната нервна система.
С помощта на този метод учените успешно намалили активността на вредни гени в мозъците на лабораторни мишки, свързани с амиотрофична латерална склероза (АЛС), болест на Алцхаймер и деменция. „Кръвно-мозъчната бариера е основен защитен механизъм, но и сериозно предизвикателство за доставянето на лекарства“, обяснява проф. Ичжоу Дун, ръководител на изследователския екип.
Методът използва процес, наречен трансцитоза, при който клетки пренасят вещества през себе си. Изследователите свързали лекарството със съединение, наречено BCC10, което стимулира клетките на кръвно-мозъчната бариера да пренесат терапевтичните молекули. Лечението било добре поносимо от мишките и не предизвикало значими увреждания на основните органи.
„Нашата платформа би могла да реши една от най-големите пречки в изследванията на мозъка – безопасното и ефикасно преминаване на големи терапевтични молекули през кръвно-мозъчната бариера“, посочва д-р Ерик Нестлер, старши изследовател и директор на Института за мозъка „Фридман“ към „Маунт Синай“.
Потенциални приложенияТехниката отваря нови възможности за лечение на широк спектър от мозъчни заболявания. Следващата стъпка е тестове върху по-големи животни, за да се потвърди нейната ефективност и безопасност. Ако тези тестове са успешни, новият метод може значително да подобри достъпа на терапевтични средства до мозъка, допълват учените.